loader image
Kevin Hendrik

Kevin Hendrik

Hoe je de perfecte Instagram-bio maakt anno 2021

Start vandaag nog jouw gratis proefversie

14 dagen gratis

Je bio op Instagram legt uit wie je bent, wat je verkoopt en waarom het jouw profielbezoekers zou moeten kunnen schelen. Voor iemand die jouw merk heeft gevonden door op een Instagram-hashtag te klikken, kan dit het eerste aanspreekpunt zijn. De belangrijkste vragen die je jezelf zou moet stellen zijn; maak ik in mijn bio duidelijk waarom ik door iemand gevolgd zou moeten worden? Benadrukt dit het allerbeste van mijn merk?

Een geweldige Instagram-bio benadrukt de persoonlijkheid van jou maar ook van jou merk en dwingt bezoekers om actie te ondernemen.

Toon wie je bent en je doel

De lichtgrijze beschrijving in je bio is bedoeld om je voor te stellen en je doel te vermelden. Dit kan gaan over een bedrijf, een persoonlijke blog of iets anders waarvoor jouw profiel bedoeld is. Dit gedeelte is momenteel alleen zichtbaar op een mobiele apparaat via de Instagram-app.

Gebruik de juiste trefwoorden

Trefwoorden zijn een fantastische manier om jouw profiel in online zoekopdrachten te laten verschijnen. Gerichte SEO-zoekwoorden zorgen ervoor dat je profiel hoger wordt weergegeven in zoekopdrachten in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Dit zorgt voor meer potentiële volgers op jouw Instagram account.

Maak en gebruik een hashtag

Hashtags zijn de beste manier om te vinden wat je zoekt op Instagram. Je kunt populaire hashtags gebruiken om jouw bereik te vergroten of je kunt jou eigen hashtags maken om door gebruikers gegenereerde inhoud aan te moedigen. Dit is een geweldige marketingstrategie voor kleine bedrijven.

Emoji hier en speciale karakter daar

Emoji’s en speciale karakters zijn een geweldige manier om je merkpersoonlijkheid te benadrukken en je Instagram-bio visueel op te splitsen. Ze zouden een leuke manier moeten zijn om je gedachten te communiceren en je punt duidelijk te maken. Denk er echter aan om ze spaarzaam te gebruiken en overdrijf ze niet als je van plan bent emoji’s in je Instagram-bio te gebruiken.

Gebruik een call-to-action-knop

In jouw Instagram-bio helpt een call-to-action (CTA) om lezers aan te trekken en meer bezoekers naar je website te trekken. Het doel is om lezers aan te moedigen actie te ondernemen op of buiten het platform.

Om bezoekers initiatief te laten nemen, is het de kunst om creatief te zijn. We raden je aan om door te gaan met het verkennen van nieuwe versies om te zien welke jouw klanten het meest aanspreekt om de door jou gewenste resultaten te krijgen.

Toon jouw waardepropositie

Het weergeven van een duidelijke waardepropositie in je Instagram-bio is een zeer effectieve marketingtechniek. De sleutel is om in deze verklaring “de droom te verkopen” aan jouw doelgroep. Het moet kort en krachtig zijn en overeenkomen met de inhoud die je op jouw profiel plaatst. De kijker ziet deze verklaring dan samen met je foto’s en voelt een gevoel van verlangen, en zal worden bewogen om je merk te volgen voor meer inspiratie of om je product of dienst te kopen.

Nu ben je klaar om een biografie op Instagram te maken die het beste van jou of je merk laat zien en bezoekers aanspoort om te liken, te volgen en zelfs te kopen, allemaal in de tijd van een korte biografie. Wil je ook posts inplannen voor Instagram? Meld je dan aan voor Sparkss en krijg 14 dagen gratis toegang of bekijk onze pakketten.